Σύνδεση / Πληροφορίες
TwitterRssFacebook
Πλοήγηση

Αποθεραπεία: απαραίτητη ή περιττή συνήθεια…!!!

| 16 Μαρ 2016 | κατηγορία: Fitness | Χωρίς Σχόλια

Η προπόνηση έχει τελειώσει…γυμναστήκαμε και σήμερα. Πιθανός χώρος μπορεί να είναι ένα πάρκο, ο δρόμος, το γυμναστήριο που συχνάζουμε, το κολυμβητήριο, το γήπεδο τέννις, ένα ανοιχτό γήπεδο… με λίγα λόγια μπορεί να είναι οπουδήποτε! Τώρα όμως, τι κάνουμε? Συνήθως έχουμε ακούσει να μας λένε…“αποθεραπεία” πρέπει να κάνεις…εδώ είναι δηλαδή που γίνεται αυτή… “η κυρία”…στο τέλος της προπόνησης…τι είναι τελικά? πρέπει όντως να γίνεται? τι προσφέρει? προσφέρει τελικά κάτι?…φφφφ μπερδεύτηκα!!!

f1

Τι είναι η αποθεραπεία?

Στην ουσία πρόκειται για μία δραστηριότητα “ηπιότερη” σε ένταση από την κύρια δραστηριότητά μας και που σκοπό έχει να επαναφέρει με ομαλό τρόπο τις οργανικές λειτουργίες στην φυσιολογική τους λειτουργία. Κατά τη διάρκεια της άσκησης όλες οι λειτουργίες του οργανισμού βρίσκονται σε “έξαρση”, σε σχέση με την κατάσταση ηρεμίας. Οπότε, αν παίζαμε μπάσκετ για παράδειγμα κάνοντας “σπριντ” πάνω-κάτω, η συνέχιση με “σουτάκια” σε χαλαρούς ρυθμούς θα μπορούσε να είναι η αποθεραπεία μας. Εάν κάναμε “σπριντ” στο γήπεδο, η συνέχιση με “χαλαρό τζόκινγκ” θα μπορούσε επίσης να είναι η αποθεραπεία μας. Επίσης η συνέχιση με “stretching”, είναι μία δραστηριότητα που συνηθίζεται και που εντάσεται στα πλαίσια της αποθεραπείας.

Έχει πραγματικά οφέλη?

Κατά τη διάρκεια της αποθεραπείας μειώνεται η καρδιακή συχνότητα και η καρδιά επανέρχεται στη φυσιολοφική της λειτουργία, ενώ παράλληλα ομαλοποιείται και η αιματική ροή, αποκτώντας πάλι την φυσιλογική της ροή. Στην επικρατούσα άποψη σχετικά με τα οφέλη της αποθεραπείας, θεωρείται ότι μειώνεται ο καθηστεριμένος μυικός πόνος, αποτρέπεται η μυική ακαμψία, μειώνεται η πιθανότητα τραυματισμού, βετιώνεται η ευελιξία και τέλος μειώνεται ο χρόνος ανάκαμψης-αποκατάστασης.

f2

Παρόλα αυτά υπάρχουν ελάχιστα τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα που να αποδεικνύουν τα παραπάνω οφέλη της αποθεραπείας, εκτός από εκείνη της πρόληψης της ζαλάδας ή της πιθανής λιποθυμίας που μπορεί να συμβεί, από την πραγματικά όμως, απότομη διακοπή της άσκησης. Κατά τη διάρκεια έντονης άσκησης υπάρχει συσσώρευση αρκετής ποσότητας αίματος στα κάτω άκρα με αποτέλεσμα αυξημένη φλεβική συγκέντρωση. Εάν γίνει απότομη δακοπή της άσκησης, υπάρχει πιθανότητα για ζάλη ή λιποθυμία. Ωστόσο, για να αποτραπεί κάτι τέτοιο είναι αρκετό ένα ολιγόλεπτο ήπιο περπάτημα, ώστε να μπορέσει το αίμα να επανέλθει σταδιακά προς τη καρδιά και τον εγκέφαλο.

Υπάρχει μια σειρά μελετών που καταδεικνύουν ότι η αποθεραπεία δεν έχει κανένα όφελος. Αντιθέτως και αναφορικά με τον καθυστερημένο μυϊκό πόνο, υπάρχει μελέτη που δείχνει ότι θα μπορούσε να μειωθεί από μία καλή προθέρμανση κι όχι από την αποθεραπεία. Επίσης, υπάρχει μελέτη που δείχνει ότι η επόμενη προπόνηση δεν θα είναι αποτελεσματικότερη, δηλαδή καλύτερη, εάν γίνει αποθεραπεία.

Οπότε…τι κάνω μετά την άσκηση?

Όπως και στα περισσότερα πράγματα κι επιστημονικά δεδομένα, θα πρέπει να εκτιμηθούν τα πιθανά θετικά και αρνητικά στοιχεία και να πλαισιωθούν με τις προσωπικές προτιμήσεις. Έτσι, παρόλο που δεν υπάρχουν επί της ουσίας επιστημονικά στοιχεία που να καταδεικνύουν οφέλη από την αποθεραπεία, δεν υπάρχουν και στοιχεία που να δείχνουν κάποια αρνητικά οφέλη από την πραγματοποίηση αυτής της “συνήθειας”. Οπότε, εάν για παράδειγμα έχετε “ευαισθησία” με την πίεση του αίματός σας, καλό θα ήταν να εντάξεται μία μορφή ήπιας αποθεραπείας στα πλάνα σας. Εάν πάλι όχι, είναι καθαρά δικό σας θέμα το εάν και πόσο θα κάνετε κάτι τέτοιο.

Οφέλεια δεν έχετε εάν κάνετε, ούτε όμως και διατρέχεται κάποιον κίνδυνο!!!

f3

Tip: Είναι διαφορετικό το να γνωρίζω ότι είναι επιστημονικά αποδεκτό και πως δεν υπάρχει επιπλεόν όφελος από κάτι και να αποφασίζω λόγο καθαρά προσωπικής εκτίμησης και “γούστου” αν θα το κάνω ή όχι και διαφορετικό να μην γνωρίζω ή να παρακάμπτω κάτι…κρίνοντας κι εκεί με βάσει την προσωπική μου εκτίμηση και το “γούστο”…στην πρώτη περίπτωση είμαστε ορθολογιστές, ενώ στην δεύτερη είμαστε άσχετοι κι επικίνδυνοι!!!

Λευτέρης Φυντικάκης, Coach-Trainer, Dip.PhE/SN/PhC, DPESS

Επιστροφή
Κοινοποιήστε αυτή την ανάρτηση:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPrint this pageEmail this to someone

Σχολιάστε

Εάν δεν θέλετε να εγγραφείτε στο PTblog, μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε το λογαριασμό σας σε μία από τις παρακάτω υπηρεσίες: